Nordstjerneskolen er ganske simpelt formet som en stjerne. Hver
stjernetak indeholder klassetrin, eksempelvis indskoling eller udskoling, og
har egne faciliteter tilknytter. Det understøtter i den grad princippet om ”den
lille skole” i skolen, som man så gerne ville opnå, og når man går rundt på
skolen, er det svært at forestille sig, at den danner daglige rammer for 1.200
elever og 160 ansatte.
Energitiltag og bæredygtighed har været på byggeprogrammet
allerede fra starten. Nordstjerneskolen er pre-screenet til sølv i DGNB, men
man fravalgte at lave den endelige certificering. For som Peter Munk så fint
pointerede det, så er bæredygtighed meget mere end et skilt ved hovedindgangen,
der fortæller at bygningen er DGNB-certificeret. Det var vigtigere for dem at
arbejde med bæredygtigheden, få den implementeret i hverdagen og bruge den til
at skabe merværdi for brugerne.
Skolen er opført som et 2020-byggeri og der har
været stort fokus på tæthed og der er defineret skrappe krav til indeklima og
luftkvalitet. Studier viser, at et godt indeklima giver øget produktivitet og
bedre koncentrationsevne, så det bliver spændende at se om et forbedret
indeklima giver forbedrede karakterer for skolens elever, der jo kommer fra tre
ældre skoler der er blevet nedlagt. Et forbedret indeklima skulle også gerne
betyde færre tilfælde af hovedpine og andre symptomer som følge af dårlig
luftkvalitet, og hvem ved, i sidste ende kan det måske betyde mindre
sygefravær.
Skolens fløje er et rigtig godt eksempel på et socialt
aspekt af bæredygtighed. Her er der stor fokus på brugerne. I udskolingen er klasselokalerne
mindre, men til gengæld er der masser af plads til projektarbejde og det
sociale samvær med kammeraterne, hvorimod der i indskolingen er mere fokus på
den traditionelle klasseundervisning, hvor gangarealet fungerer som et torv
indrettet til hygge og leg.
De enkelte fløje er præget af kraftige farver, og
deres orientering mod verdenshjørnerne bestemmer fløjens tema. Derfor oplever
man i en af fløjene én endefacade dekoreret med pyramider, mens en anden fløj
med et mere nordisk og vinterligt tema osv. Der er små nicher med sækkeskole,
der er billardborde, og udsigt til det fri.Der er gjort noget ud af at skabe
inspirerende rum der gør én i godt humør.
Også udenfor bygningen ser man bæredygtige tiltag: solceller
og en vindmølle der producerer strøm, og samtidig bliver brugt i
undervisningen, og en sø der anvendes til opsamling af regnvand. Men det mest
interessante tiltag, synes jeg, er deres cykler.
Elevernes cykler har fået
påsat en chip der snakker sammen med standere rundt i Frederikshavn by. På den
måde kan måle hvor meget skolens elever cykler, og det er noget der giver konkurrence
blandt klasserne og fløjene. Hermed opfordrer man elever, ansatte og forældre
til at lade bilen stå, og tage cyklen i stedet. Og det er et godt tiltag i en
tid hvor vi ofte kan læse i avisen at skoleelever har for lidt idræt og sidder
for meget foran tv’et. Man trykker på konkurrencegenet, og det virker. I hvert
fald er man allerede nu ved at planlægge en udvidelse af cykelparkeringen.
Der er rigtig mange gode tiltag på Nordstjerneskolen, og det er helt sikkert grunden til at den er blevet kåret som ”Årets Skolebyggeri
2013”.
Vi var da også flere deltagere på rundturen der sagde at man gerne ville tilbage til folkeskolen, hvis man kunne gå på en skole som Nordstjerneskolen.
Vi var da også flere deltagere på rundturen der sagde at man gerne ville tilbage til folkeskolen, hvis man kunne gå på en skole som Nordstjerneskolen.
Flere billeder fra skolen kan ses her: Besøg på Nordstjerneskolen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar